نان رسما گران شد

معاون پیشین وزارت جهاد کشاورزی در دولت روحانی با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد و افزایش پی در پی قیمت کالاهای اساسی از دولت خواست، از تصمیم خود در افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان منصرف شود.

کشاورزی
نان رسما گران شد

محمد جواد کرمی، رییس کارگروه آرد و نان اتاق اصناف از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان در پایتخت خبر داد. او افزود: افزود: قیمت لواش ۲۷۰۰ تومان بربری ۱۰ هزار تومان و سنگک ۱۵۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.  قیمت‌های جدید از سوی استانداری ابلاغ شده و از امروز روی دستگاه‌های نانو در نانوایی‌ها قیمت‌های جدید اعمال شده است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت چهاردهم با وجود وعده افزایش نرخ کالابرگ، از ترمیم آن خودداری کرده و حالا با دو برابر کردن ناگهانی قیمت نان فشاری دو چندان به معیشت مردم وارد خواهد آمد. این در شرایطی صورت می‌گیرد که با توجه به رفتن حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور به زیر خط فقر، حمایت از اقشار فرودست ضروری‌تر از هر زمان دیگری شده است.

دولت چهاردهم پیش از این نیز دست به اقداماتی که به گرانی منجر می‌شوند زده بود، ازجمله در دی ماه پارسال با حذف ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، زمینه جهش‌های مختلف قیمتی را به وجود آورد و نرخ خوراکی‌ها را به شدت افزایش داد. حالا به نظر می‌رسد دولت در پی شوک درمانی در بخش نان مردم است. 

علی قنبری، معاون پیشین وزارت جهاد کشاورزی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، با انتقاد از اقدام اخیر در افزایش قیمت نان هشدار داد: دست زدن به این اقدامات، در شرایطی که بخش بزرگی از مردم زیر فشار تورم، توان تامین حداقل‌های نیاز خود را ندارند، برای کشور جز خسارت ندارد و از دولت انتظار می‌رود هر چه زودتر به این رویه مضر خاتمه دهد.

اشاره قنبری به فشارهای تورمی است که هر ماه ارقامی بیش از ماه پیش را به ثبت می‌رسانند. در آخرین گزارش مرکز آمار ایران در حالی تورم نقطه به نقطه را بیش از ۸۳ درصد برآورد کرد که این شاخص برای خوراکی‌ها ۱۲۹.۸ درصد برآورد شده است. بنابراین فشار تورم در بخش‌های معیشتی از دیگر بخش‌های اقتصاد به مراتب بیشتر است و این امر موجب فشار بیشتر بر فرودستان شده است.

قنبری با یادآوری شدت تورم ادامه داد: دولت چهاردهم به یک خط اشتباه دچار شده و تصور می‌کند حق دارد با گران کردن، بدون توجه به عواقب و تبعات آن، هزینه‌های خود را تامین کند. حال آن‌که دوبرابر کردن قیمت ناگهانی کالایی مانند نان به معنای تحمیل فشار گرسنگی بیشتر به اقشاری است که پیش از این اقدام هم سفره‌هایشان خالی شده بود. چنین اقداماتی آن هم در میانه یک جنگ بزرگ، توجیه عقلانی ندارد.

او هشدار داد: با این اقدام دولت تورم به زودی سه رقمی خواهد شد و گرسنگی به یک مشکل مشهود تبدیل می‌شود. نان اهمیتی بالا برای مردم دارد و خصوصا تهیدستان دارد و دو برابر کردن یک شبه قیمت آن، به جهش‌های چشمگیر تورم در شرایطی می‌انجامد که تورم به خودی خود هم بسیار بالا و غیرقابل توجیه است.

 دولت در حالی به ناگهان قیمت نان را ۱۰۰ درصد افزایش داشت که پیش از این هم گروه نان و غلات جزو گروه‌هایی بود که بیشترین تورم را تجربه کرده بودند. مرکز آمار تورم نقطه به نقطه نان و غلات را ۱۴۰.۶ درصد و تورم سالانه آن را بیش از ۱۱۴ درصد برآورد کرد. بنابراین حتی پیش از این اقدام دولت هم نان بیش از دو برابر قیمت پارسال را داشت و اقدام اخیر دولت گرانی نان را دو چندان خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، بهترین اقدام دولت در این شرایط را عقب نشینی از دو برابر کردن قیمت نان عنوان کرد.

نان رسما گران شد/ هشدار قنبری : دو برابر شدن قیمت نان، یعنی تحمیل گرسنگی به تهیدستان

قنبری گفت: دولت در شرایط دشوار فعلی باید حامی فرودستان و زحمتکشان باشد. متاسفانه دولت ترجیح داده به هر قیمتی درآمد خود را افزایش دهد و به همین دلیل تصمیماتی نابخردانه مانند دوبرابر کردن قیمت نان را می‌گیرد. این امر گرانی را به همه اقتصاد تسری خواهد داد. این تصمیم نابخردانه است چون تورم را افزایش می‌دهد و این به زیان کشور خواهد بود. همین امروز هم تورم قابل کنترل نیست و با افزایش بیشتر آن، کنترل تورم دشوارتر خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در دولت حسن روحانی به عملکرد وزارت جهاد در دولت چهاردهم گریزی زد و آن را عملکردی ضعیف دانست.

مدیرعامل پیشین شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد: انتقاداتی که از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی می‌شود، درست و اصولی هستند. به عملکرد وزیر انتقادات زیادی وارد است و در طول ۲۰ ماهی که ایشان سکان اداره این وزارتخانه را به دست گرفته قیمت تمام محصولات و به‌ویژه کالاهای اساسی به شدت افزایش یافته و این وزارتخانه را می‌توان از ضعیف‌ترین وزارتخانه‌ها در دولت فعلی در نظر گرفت.

او افزود: وزارت جهاد کشاورزی در این مدت تصمیمات اشتباه عدیده‌ای به ویژه در حوزه قیمت‌گذاری و تامین کالاهای اساسی گرفته که تاوان آن را محروم‌ترین اقشار کشورمان می‌دهند. با تصمیمات این وزارتخانه محرومان، محروم‌تر شده‌اند و حالا به نظر من اگر رویکرد حاکم بر این وزارتخانه تغییر نکند ما با گسترش چشمگیر گرسنگی در جامعه مواجه خواهیم بود و پس از گسترش فقر، با رشد روز افزون گرسنگان مواجه خواهیم شد.

منبع: خبر آنلاین
کشاورزی

ارسال نظر

تبلیغات متنی